نکات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع نکات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع .

نکات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع

تفاوت فن کویل و هواساز چیست؟

فن کویل بخشی از سیستم تهویه مطبوع است که عمل سرمایش یا گرمایش محیط را با عبور هوا از روی کویل دارای آب سرد (در تابستان) و آب گرم (در زمستان) انجام می دهد و هوای گرم یا سرد را در داخل فضاهای ساختمان به گردش در می ¬آورد. در حالی که هواساز هم یکی از تجهیزات تهویه مطبوع است که با سیستم متفاوتی کار می کند. در این مقاله به مقایسه عملکرد هواساز و فن کویل می پردازیم.

هواساز چگونه کار می کند؟

وظیفه هواساز تهویه و توزیع هوا داخل یک ساختمان است به طوری که محیط داخلی ساختمان از نظر دما، رطوبت و فیلتراسیون هوا مطلوب شود. به عبارت ساده تر، هواساز بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع است که هوای تازه محیط را از بیرون وارد می کند و با عبور هوا از فیلترها و کویل ها، آن هوا را پاکسازی و گرم یا سرد می¬کند. در نهایت هوای تهویه و گرم یا سرد شده را از طریق کانال های هوادهی، داخل ساختمان به گردش در می آورد. برای خرید هواساز باید بدانید که این دستگاه ها معمولاً دارای سیستم ¬های کنترلی مختلفی برای بخش های موجود در ساختار خود هستند، مثلا ممکن است چندین سنسور رطوبت، محرک و سنسور دمایی داشته باشند.

فن کویل چگونه کار می کند؟

فن کویل ها اجزایی از جمله کویل و فن دمنده هوا دارند و بر اساس محل نصب، شکل ظاهری و نوع کاربری دارای انواع متنوع فن کویل سقفی، زمینی، دیواری، کانالی و کاستی هستند. همچنین فن کویل ها از نظر تعداد کویل های موجود در فن کویل به دو دونع دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم می گردند. به طور کلی فن کویل¬ ها در همه فصول سال برای تأمین گرمایش و سرمایش مورد نیاز در فضاهایی که به تنظیم جداگانه دما نیاز دارند و لازم است که از انتقال و جابجایی آلودگی هوا بین فضاهای مختلف جلوگیری شود، استفاده می شوند؛ مانند ساختمان¬ های مسکونی، اداری، مراکز درمانی، هتل¬ ها و...
هزینه پایین و تنوع ساختاری فن کویل ها باعث شده است که این دستگاه ها گزینه ای جذاب برای ساختمان های مسکونی تبدیل شوند. با این وجود، فن کویل ها می توانند بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع دیگر باشند یا برای پشتیبانی از سیستم های مجهز به هواساز به کار گرفته شوند تا نواحی که به کانال کشی سیستم تهویه مطبوع وصل نیست را تحت پوشش بگیرند.

مقایسه عملکرد فن کویل و هواساز

فن کویل هایی مانند انواع فن کویل سقفی عموماً برای کنترل دمای محیطی که در آن نصب می¬ شوند مورد استفاده قرار می¬ گیرند. اما هواسازها بخشی از یک سیستم بزرگ تر هستند و علاوه بر دما، رطوبت، پاکیزگی و جابجایی هوا را نیز کنترل می کنند.
هواسازها پیچیده¬تر از فن کویل ها هستند و می ¬توانند قسمت هایی برای بازگرمایش و رطوبت ¬زنی نیز داشته باشند. هواسازها همچنین معمولاً تجهیزات دیگری مثل خنثی ¬کننده ارتعاشات، محفظه ¬های اختلاط و... نیز دارند. از آن جایی که هواسازها هوا را از خارج به داخل ساختمان می ¬آورند، فیلترهایی در بخش ابتدایی خود دارند که باعث می ¬شوند آلودگی ¬ها و ذرات موجود در هوا، سایر بخش ¬ها را آلوده نکند. در حالی که فن کویل به پیچیدگی و گستردگی هواساز نیست و می تواند بدون استفاده از کانال کشی، هوا را درون یک محیط به گردش در بیاورد.

 

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ساعت: ۰۳:۴۹:۰۲ توسط:negari موضوع: نظرات (0)