نكات مربوط به سيستم هاي تهويه مطبوع نكات مربوط به سيستم هاي تهويه مطبوع .

نكات مربوط به سيستم هاي تهويه مطبوع

نحوه انتخاب صحيح چيلر

با توجه به اينكه اين روزها چيلرهاي تراكمي راندمان بالا، تنوع ظرفيت، قيمت مناسب، عملكرد مطلوب و سرويس و نگهداري آساني دارند، بسيار مورد توجه خريداران و مهندسين مشاور قرار گرفته اند. در اين مقاله بررسي مي كنيم كه چگونه مي توانيد يك چيلر تراكمي مناسب با كارايي بالا بخريد.

چيلر چيست و چگونه عمل مي كند؟

چيلرها يكي از تجهيزات پيشرفته تهويه مطبوع هستند كه قابليت رساندن دماي محيط به دماي دلخواه و مطلوب را در فصول گرما دارا هستند. نحوه عملكرد سرمايشي چيلر به اين صورت است كه آب سيستم را خنك كرده و آن را در كويل ساير تجهيزات تهويه مطبوع همچون هواساز و فن كويل به جريان مي اندازد. دستگاه هاي چيلر در ظرفيته هاي متنوع و در مقياس هاي خانگي و صنعتي توليد و عرضه مي شوند.

نحوه انتخاب صحيح نوع چيلر

اولين موضوعي كه قبل از خريد چيلر بايد در نظر بگيريد، توجه به نوع دستگاه (چيلر تراكمي آب خنك يا هوا خنك)، ظرفيت برودتي واقعي و ميزان مصرف برق مورد نياز چيلر مي باشد. به صورت خلاصه مي توان گفت كه چيلر هاي تراكمي هوايي يا هواخنك در فضاي باز و معمولا در پشت بام ساختمان نصب مي گردد. چيلرها نياز دائمي به برج خنك كننده آبي و تامين آب مصرفي ندارند و در هواي بسيار گرم و شرجي نيز عملكرد مطلوبي از خود نشون مي دهند. از طرف ديگر، چيلرهاي هوا خنك به انشعاب برق اوليه قوي تري نسبت به چيلر هاي تراكمي آب خنك نياز دارند.

مشخص كردن نوع و ظرفيت كمپرسور

موضوع مهم ديگري كه هنگام خريد چيلر بايد در نظر بگيريد، محاسبه دقيق ظرفيت و نوع كمپرسور چيلر است. كمپرسور در واقع به عنوان قلب تپنده هر چيلر تراكمي است كه بايد درباره نوع آن (اسكرال، اسكرو، پيستوني، و...)، تعداد و ظرفيت مناسب و اصالت شركت سازنده كمپرسور (به معني تشخصيص كمپرسور اصلي از تقلبي) اطلاع كاملي داشته تا بتوانيد بهترين چيلر تراكمي را براي پروژه خود انتخاب كنيد.

اطمينان از كيفيت تجهيزات الكتريكي و مكانيكي درون چيلر

علاوه بر رعايت نكات گفته شده درباره خريد انواع چيلر، نياز است تا از اصالت برند و شركت سازنده تجهيزات مكانيكي و برقي دستگاه مثل كمپرسور، سيستم كنترلي، كنتاكتورها، رله ها، مدار فرمان، شيرآلات برقي و دستي و... و نيز كيفيت و نحوه ساخت دستگاه به طور كامل اطلاعات كسب نماييد.

توجه داشته باشيد كه در اين ميان، كمپاني هايي وجود دارند كه حين ساخت دستگاه از قطعات و تجهيزاتي با نام هاي به ظاهر معتبر ولي از نوع تقلبي استفاده مي كنند كه اين موضوع در آينده نزديك و پس از بهره برداري دستگاه باعث ايجاد صدمات مالي زياد و جبران ناپذيري به خريداران محترم مي شود.

 

 

برچسب: چيلر،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۱۰:۵۷:۰۵ توسط:negari موضوع: نظرات (0)