نکات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع نکات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع .

نکات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع

دلایل صدای کولر گازی و اسپلیت

همه ما دوست داریم که کولر گازی مثل یک موتور جت G5 بی صدا کار کند، اما می دانیم که همیشه وقوع این اتفاق ممکن نیست. با در نظر گرفتن طول عمر کاری اسپلیت، مکان نصب آن، تعمیر و سرویس سالانه دستگاه ممکن است صدایی از کولر گازی شما به گوش برسد که زیاد طبیعی نباشد. در این مقاله به بررسی دلایل صدای کولر گازی و نحوه رفع آنها می پردازد.

دلایل کارکرد کولر گازی با صدای زیاد

کولر گازی ها در انواع مختلف پنجره ای، دیواری، ایستاده و پرتابل موجودند که هر کدام قیمت ها و برندهای مختلفی دارند. به طور کلی اگر صدای زوزه مانندی از کولر اسپلیت شما به گوش می رسد که باعث حواس پرتی شما می شود، احتمالا قطعه ای در این سیستم به درستی کار نمی کند. پس حتما موارد زیر را کنترل کنید:

اشکال در کمپرسور کولرگازی

کمپرسور کولر گازی یکی از قطعات مهم این دستگاه است که وظیفه فشرده کردن گاز مبرد در سیستم را به عهده دارد. صدای وزوز در اسپلیت به این معناست که کمپرسور درست کار نمی کند یا مقدار جریان الکتریکی مدار مناسب نیست.

فن هوادهی پنل داخلی اسپلیت

اگر فن هوادهی پنل داخلی اسپلیت شما بالانس نباشد، به خصوص زمانی که بلبرینگ دو طرف آن مشکل پیدا کند یا از جای خود خارج شود، به طبع صدای بخش داخلی کولر گازی را خواهید شنید.

یونیت یخ زده کولر گازی

حتی اگر کولر گازی شما در گرم ترین فصل سال استفاده شود، ممکن است شاهد یخ روی دستگاه باشید. این انجماد نشانه نشتی گاز مبرد است و می تواند یکی از دلایل صدای کولر گازی باشد.

وجود قطعات سست در کولر اسپلیت

قطعات مختلفی در کولر گازی وجود دارند که آسیب دیدن یا شل شدن هر یک از آن ها، باعث سایش اجزا روی یکدیگر و در نهایت ابجاد صدا در کولر گازی می شود.

تراز نبودن دستگاه اسپیلت

هنگام نصب کولر گازی باید به تراز بودن آن توجه زیادی کنید، چراکه در صورت تراز نبودن دستگاه، به مرور زمان باعث به صدا افتادن سیستم می شود. در این حالت باید با نصاب کولر گازی تماس بگیرید تا مشکل را رفع کند.

روغن کاری نکردن دستگاه

عدم روغن کاری دستگاه از جمله دلایل صدای کولر گازی است که برای رفع آن باید دستگاه را خاموش کنید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. سپس با یک کارشناس تهویه مطبوع تماس بگیرید تا دستگاه را روغن کاری کند. پس خرید انواع کولر گازی باید به این موضوع توجه کنید. مثلا بعد از خرید کولر گازی ایستاده باید به فکر روغت کاری و سرویس دوره ای آن باشید.

قاب جلوی سیستم کولرگازی

در صورتی که درب جلویی پنل کولر گازی به درستی بسته نشده و یا لق شده باشد، هنگام کار کردن اسپلیت، صدای تلق تلق خواهید شنید. برای رفع این مشکل باید قاب جلویی پنل را به آرامی ببندید.

شکستن تیغه های فن کولر اسپلیت

گیر کردن جسم خارجی می تواند منجر به آسیب دیدگی تیغه های فن اسپلیت شود. وجود انحنا و تاب برداشتن تیغه های فن، کارایی آن را مختل می کند و در نهایت باعث سر و صدای کولر گازی می شود.

 


برچسب: کولر گازی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ساعت: ۰۳:۰۰:۱۹ توسط:negari موضوع: نظرات (0)