نكات مربوط به سيستم هاي تهويه مطبوع نكات مربوط به سيستم هاي تهويه مطبوع .

نكات مربوط به سيستم هاي تهويه مطبوع

مقايسه كولر آبي و فن كويل

با توجه به اينكه تنوع بالايي در سيستم ها و تجهيزات تهويه مطبوع وجود دارد، همواره انتخاب مناسب ترين سيستم يكي از دغدغه هاي كارفرمايان و كارشناسان اين عرصه بوده است. از اين رو در حين انتخاب سيستم تهويه مطبوع مناسب بايد عوامل متعددي مثل شرايط آب و هوايي، كاربري محيط مورد نظر، مصرف برق، شرايط و امكانات مورد نياز براي اجراي سيستم (مثل وجود موتورخانه، پاسيو و تراس) و هزينه اوليه خريد تجهيزات در نظر گرفته شوند. در اين مقاله به شما كمك مي كنيم تا با نحوه انتخاب تجهيزات تهويه مطبوع مناسب خود آشنا شويد.

انواع تجهيزات تهويه مطبوع

سيستم هاي تهويه مطبوع متنوعي در ايران توليد و عرضه مي شوند كه بعضي از آنها پر كاربردتر از سايرين هستند. اين تجهيزات به طور كلي شمال موارد زير مي شوند:

  • كولر گازي و اسپليت
  • داكت اسپليت
  • فن كويل
  • كولر آبي
  • هواساز
  • ايرواشر
  • چيلر تراكمي (هوايي، آبي)
  • ميني چيلر (هوايي)

هر يك از اين دستگاه ها ويژگي هاي مختص به به خود را دارند كه در ادامه به شرح ويژگي هاي فن كويل و كولر آبي مي پردازيم.

دستگاه فن كويل

فن كويل از يك فن دمنده و يك مبدل حرارتي (كويل) تشكيل شده است. پيش از خريد فن كويل لازم است بدانيد كه اين دستگاه ها با توجه به نياز پروژه و محل نصب در انواع و اشكال مختلفي توليد مي شوند كه عبارتند از فن كويل سقفي توكار و روكار، ديواري، زميني و كاستي. فن كويل ها همچنين از نظر اجراي لوله كشي به دو نوع دو لوله اي و چهار لوله اي تقسيم مي گردند.
اين دستگاه ها با اجزا و تجهيزات ديگري مانند فيلتر هوا، بلورفن، الكتروموتور و سيني تقطير كامل مي شوند. در واقع فن كويل نوعي مبدل حرارتي است كه در فصل گرما، آب سرد توليدشده توسط چيلر و در فصل سرما آب گرم تامين شده توسط ديگ موتورخانه يا پكيج گازسوز در داخل كويل مسي آن به گردش در مي آيد. با مكش هوا به داخل فن كويل و پس از فيلتر شدن از سطح كويل گرم يا سرد عبور كرده و هواي محيط مورد نظر خنك يا گرم مي گردد.

كولر آبي

يكي از تجهيزات قديمي و شناخته شده براي خنك سازي محيط، انواع كولرهاي آبي هستند كه به روش سرمايش تبخيري به خنك سازي، تهويه هوا و افزايش رطوبت محيط مورد نظر مي پردازند. كولرهاي آبي به علت افزايش رطوبت نسبي محيط فقط مناسب استفاده در مناطق گرم و خشك هستند اما در مناطق شرجي با رطوبت نسبي بالاي 40 درصد در تابستان (مانند مناطق شمالي يا جنوبي ايران) اصلا توصيه نمي شوند. از نقاط قوت و مزاياي كولر آبي مي توان به مصرف برق پايين، قيمت مناسب و نصب و سرويس آسان آن ها اشاره كرد.
كولرهاي آبي از نظر جهت هوادهي داراي انواع مختلف روبرو زن، پرتابل، بالازن و حتي كولرهاي آبي صنعتي (ظرفيت بالا براي سالن ها) هستند و در برندهاي متنوع داخلي مثل كولر آبي انرژي، آبسال و... توليد و عرضه مي گردند. امروزه در كولرهاي آبي از انواع پدهاي سلولزي يا پوشالي استفاده مي شود كه البته پدهاي سلولزي به علل مختلف نسبت به پوشال هاي سنتي كارآمدتر و بهتر هستند.

 

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ تير ۱۴۰۳ساعت: ۰۳:۲۲:۱۳ توسط:negari موضوع: نظرات (0)